Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich
Jest suwerenną i regularną polską i bałtycką obediencją romańską (liberalną, adogmatyczną), działającą wedle starych masońskich praw i obrządków, uznającą za podstawę swojego działania Konstytucje Wolnomularskie z 1723 roku oraz zestaw uniwersalnych reguł zwanych Landmarkami. Do Wielkiej Zjednoczonej Loży Polski i Krajów Bałtyckich (W∴Z∴L∴P∴i K∴B∴) przyjmowane (inicjowane) mogą być kobiety i mężczyźni, wolni i dobrych obyczajów. Naczelną zasadą jest wolność sumienia oraz tolerancja i szacunek dla każdego człowieka.
Struktura władz obediencji
Władze Zakonu (W∴Z∴L∴P∴i K∴B∴) ustanowione są zgodnie z oświeceniowym paradygmatem rozdziału władz. Działalnością obediencji kieruje Wielki Mistrz stojący na czele Rady Zakonu. Władzę ustawodawczą pełni Konwent Mistrzów, pracujący z udziałem przedstawicieli wszystkich Lóż. Nadzór nad przestrzeganiem prawa wolnomularskiego pełni Najwyższy Sąd Braterski.
Każdego roku przeprowadzane są demokratyczne wybory do władz Wielkiej Zjednoczonej Loży Polski i Krajów Bałtyckich.
Obediencja działa zgodnie z wymogami prawa polskiego i międzynarodowego, a każdy z wolnomularzy jest szczególnie zobowiązany do przestrzegania prawa.

Loża, w sensie organizacyjnym, to lokalna struktura masońska. Dla masonów to przede wszystkim wspólnota masonów razem pracujących, także miejsce spotkań, prac masonów. Loża to jeden z rodzajów masońskich Warsztatów, w których pracują masoni.
Szereg Lóż tworzy suwerenną Potęgę Symboliczną zwaną Obediencją. Najważniejszymi współcześnie działającymi Obediencjami Liberalnymi (nurtu romańskiego) w Polsce są: Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich (WZLPiKB), polska Loża w ramach Wielkiej Loży Francji (GLdF), polskie Loże Wielkiego Wschodu Francji (GOdF), Federacja Polska Międzynarodowego Mieszanego Zakonu Wolnomularskiego Le Droit Humain (LDH), polska Loża Wielkiej Loży Kultur i Duchowości (GLCS) i inne. Nurt tzw. „anglosaskiej masonerii” w Polsce reprezentuje Wielka Loża Narodowa Polski, która jest rozpoznawana przez UGLE (Wielką Zjednoczoną Lożę Anglii), w odróżnieniu od „masonerii liberalnej” wymaga ona wiary w Boga (Wielkiego Budownika Świata) i nie przyjmuje kobiet.
Regularną i prawdziwą masonerię jak Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich, która jest braterskim związkiem inicjacyjnym, wspólnotą Braci i Sióstr pracujących nad poznaniem siebie i rozwojem ludzkości, należy odróżnić od struktur paramasońskich i pseudomasońskich. Nie każda „Loża” (a właściwie struktura się za nią podająca) w Polsce, czy nawet quasi-Obediencja działa w oparciu o zasady masońskie, prawdziwy Rytuał, autentyczne Braterstwo, ma wiarygodny Patent przyznany przez szeroko rozpoznawane i znane Obediencje (i nie przyznaje się do Patentów innych dawno nieistniejących organizacji), trzyma się uznanych landmarków i przestrzega tradycji masońskiej. Regularność ma znaczenia. A Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich jest strukturą rozpoznawaną i regularną nurtu liberalnego. Masoni ją tworzący budowali struktury masońskie w Polsce i należą do najbardziej znanych wolnomularzy w Polsce.
Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich,
w której składzie zdecydowały się pracować najstarsze i najbardziej zasłużone polskie loże liberalne, jak Sprawiedliwa i Doskonała Loża Europa oraz Sprawiedliwa i Doskonała Loża Trzech Braci, deklaruje, że zamierza kultywować i podtrzymywać najszlachetniejsze tradycje polskiego wolnomularstwa, sięgające blisko 250 lat w przeszłość i związane z najbardziej wzniosłymi chwilami w dziejach – takimi jak uchwalenie Konstytucji 3 Maja. Wielka Zjednoczona Loża Polski i Krajów Bałtyckich jest regularnym Wolnomularstwem liberalnym pracującym zgodnie z zasadami i arkanami Sztuki Królewskiej przenosząc dawne ideały i tradycje ku nowoczesności.
Podkreślamy, że w pełni podpisujemy się pod treścią Apelu Strasburskiego z 1961 roku, w którym zapisano, że „należy wspólnie poszukiwać warunków, w których wolnomularze dobrej woli, należący do wszelkich tradycji, rytów, symboli i wierzeń mogą pracować we wzajemnym szacunku i absolutnej wolności sumienia”.
